ראשי / חדשות נדל"ן / מפת דרכים

מפת דרכים

אם אתם מהססים לקנות דירה מחוץ למרכז הארץ מחשש שתבוששו להגיע לעבודה בגלל הפקקים והעומס בכבישים, יש לנו בשורות בשבילכם: 15 מגה-פרויקטים, שכבר לא ניתנים לעצירה, ישנו את מפת התחבורה בישראל. הספירה עד 2017 החלה >> עופר פטרסבורג

אם הכל יעלה כמתוכנן, מה שנשמע לכם דמיוני כעת יהפוך למציאות תוך שלוש שנים בלבד – נסיעה לירושלים תיקח רק חצי שעה; רכבת העמק תקום לתחייה אחרי 120 שנה; תגיע רכבת גם לכרמיאל, חצי הדרך לקריית שמונה. גם כביש 6 יתארך לכיוון צומת שוקת בדרום ולכיוון צומת המוביל בצפון, כביש הערבה יהפוך לדו-מסלולי ובמרכז הארץ ייסללו כבישי רוחב חשובים.

אחרי תוכניות, דיבורים ועיכובים בלי סוף, מסתמנת 2017 כשנת המפנה בתחבורה בתולדות המדינה. לא פחות מ-15 "מגה פרויקטים", בהשקעה כוללת של יותר מ-40 מיליארד שקל, צפויים להיחנך במהלך שלוש השנים הקרובות, ולשנות לחלוטין את מפת התחבורה בישראל. חשוב לציין כי רובם של הפרויקטים האלו יימשכו כמתוכנן, למרות הקיצוצים המתבקשים בתקציב משרד התחבורה בעקבות מבצע צוק איתן.

המיזמים החדשים המבוצעים כיום על ידי משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי ישראל, רכבת ישראל, חברת חוצה ישראל ונתיבי איילון, ייצרו רשת תחבורה מתקדמת, שתחבר את כל חלקי המדינה ותציע מגוון חלופות לנסיעה נוחה ומהירה, הן מהפריפריה למרכז והן בתוך הערים הגדולות.

"לאחר שנים רבות יוכלו תושבי ישראל ליהנות מאפשרויות מגוונות יותר לתעסוקה, מגורים, לימודים, בילוי ופנאי, ותיווצר תרומה משמעותית לצמצום פערים חברתיים וכלכליים בין תושבי המדינה", מבטיח שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ.

"ההשפעה המיידית של נגישות תחבורתית היא על הנדל"ן", מסביר ד"ר אמיר זיו אב, לשעבר מדען ראשי במשרד התחבורה, "מחירי הדירות מושפעים מהסביבה הסוציו-אקונומית – מיצוב, ומהמרחק למרכזי המטרופולינים הגדולים, בפרט גוש דן. יש למדוד את המרחק לגוש דן במונחים של זמן ההגעה ועלות ההגעה, כאשר המרכיב העיקרי של עלות ההגעה הינו המרחק. מחיר דירה ברמת גן הינו יותר מכפול ממחיר דירה דומה ובמיצוב דומה בכרמיאל – הבדל שכולו תוצאה מהבדלי הנגישות למגוון אפשרויות העבודה, הלימודים והתרבות".

הרשת התחבורתית החדשה כוללת מאות קילומטרים של כבישים חדשים ומסילות ברזל ועשרות קילומטרים של גשרים, מנהרות ומחלפים, המוקמים בימים אלה בכל רחבי הארץ. עד שנת 2017 אמורים להתווסף לרשת הרכבות מאות קילומטרים של מסילות ברזל ו-12 תחנות רכבת חדשות, גידול של כ-25% לעומת המצב הקיים.

חוצה ישראל

כביש 6, חוצה ישראל, מאפשר כיום נסיעה זורמת ואיכותית ללא רמזורים לאורך 140 קילומטרים, ממחלף עין תות (בפאתי יוקנעם) בצפון ועד מחלף מאחז בדרום. הכביש משרת מידי יום כ-200 אלף כלי רכב, ומספר מנוייו מצוי בצמיחה מתמדת ועומד כיום על 1.4 מיליון מנויים. מדצמבר תועלה מהירות הנסיעה המותרת בו ל-120 קמ"ש (130 קמ"ש במכמונות).

בימים אלה מתבצעות עבודות להארכת כביש 6 צפונה, בקטע שבין יוקנעם ועד מחלף סומך, שליד קריית אתא. עלות הפרויקט עומדת על 1.2 מיליארד שקל. הקטע החדש כולל שלוש מנהרות כפולות, בנות שלושה נתיבים כל אחת, באורך של כחמישה קילומטרים בסך הכל. במסגרת העבודות משודרגים קטעים מרכזיים מכביש 70, שישתלבו מכביש 6.

במקביל, בקצהו הדרומי מוארך כביש 6 ממחלף מאחז ועד צומת שוקת, וכן עמלים על חיבורו לכביש 31 (המוביל לערד) המשודרג בימים אלה. עלות הפרויקט: כמיליארד שקל. עבודות השדרוג כוללות את הרחבת הכביש לשני נתיבים לכל כיוון, במקום נתיב אחד כיום. לאורך הכביש מוקמים מחלפים, מפרידנים ומעברים תת קרקעיים.

2017: לפי התכנון המקורי כביש 6, שיגיע בצפון אל מחלף תל קשיש, אמור להתפצל לשתי זרועות: האחת לכיוון הגליל המערבי, והשנייה לכיוון מחלף המוביל ואצבע הגליל, אלא שהמשך העבודות עלול להידחות עקב הקיצוצים בשל מבצע צוק איתן. בעתיד הרחוק יותר אמורה הזרוע המזרחית של כביש 6 להגיע עד עמיעד, ובהמשך עד קריית שמונה, וכך תתאפשר נסיעה ללא רמזורים מאצבע הגליל ועד הנגב.

בקצה הדרומי מתכננים להאריך את הכביש עד צומת הנגב ועיר הבה"דים, ובאמצעות החיבור לכביש 31 לקצר את משך הנסיעה מערד לבאר שבע ולים המלח. גם במקרה זה, התוכנית עלולה להידחות עקב קיצוצי צוק איתן.

הכביש, הנבנה בסטנדרטיים גבוהים ומודרניים, ישפר באופן משמעותי את רמת הבטיחות של הדרך לכל אורכה של ישראל.

כבישי רוחב במרכז

גם בכבישי מרכז הארץ ובייחוד בגוש דן תורגש בשנת 2017 הקלה משמעותית, עם השלמת שלושה כבישי רוחב שיחברו בין צירי האורך העיקריים: כביש החוף, נתיבי איילון, כביש גהה וכביש 6.

כביש 531: כביש הרוחב החדש שיחצה את השרון, יתחיל בקצה הצפוני של נתיבי איילון, יוארך בכ-8 קילומטרים אחרי כפר שמריהו לאזור רישפון, ויחבר את הרצליה, רעננה וכפר סבא. הכביש יכלול בין ארבעה לשישה נתיבים לכל כיוון, 36 גשרים ומנהרות ו- 11 מחלפים, ביניהם מחלף מורכב במיוחד, שיורכב משלושה מפלסים ויכלול מעברים תחתיים של מסילות וכבישים. עלות הפרויקט: כ-4 מיליארד שקל.

כביש 9: כביש מהיר מצפון לכביש 531, שיחבר את כביש 4 לכביש 6 באזור שבין חדרה לעמק חפר, ויכלול חמישה גשרים חדשים. בספקו תמיכה חיונית למערכת כבישי האורך, ובראשם כביש חוצה ישראל, כביש 9 יתרום לוויסות התנועה הבינעירונית באזור השרון, ישפר את הנגישות לכל חלקי הארץ, ויקל על עומסי התנועה במרכז. עלות הפרויקט: 700 מיליון שקל.

כביש 7: הדרך האזורית בין העיר אשדוד והנמל לכביש 6 וירושלים, תהפוך לכביש מהיר, הכולל ארבעה מחלפים ושני נתיבים לכל כיוון, עם אופציה להוספת נתיב שלישי בעתיד. הכביש צפוי להיפתח עוד השנה.

הדרך לירושלים

עומס התנועה הקבוע ובעיית הפקקים הכרונית בין שער הגיא לירושלים עתידים להיעלם בשנים הקרובות, הודות למגה-פרויקט לאומי, שעיקרו שדרוג והרחבת כביש מספר 1 לירושלים, אחד מעורקי התנועה המשמעותיים ביותר בישראל. הכביש מורחב בימים אלה לשלושה נתיבים בכל כיוון. ביטולם של סיבובים חדים ושיפועים מסוכנים והוספתם של שוליים רחבים משפרות את בטיחותו של הכביש.

2017: שדרוג כביש מספר 1 כולל הקמת מערכת מסועפת של גשרים ומנהרות, וכן שלושה מחלפים חדשים בנווה אילן, חמד והראל. גשר הראל שנבנה לפני עשרות שנים, יבוטל, ובמקומו נכרות בימים אלה מתחת לרכס הראל שתי מנהרות, באורך של כ-700 מטר כל אחת. במסגרת התוכנית יבוטל קטע הכביש המסוכן בסיבוב מוצא. במקומו מוקמים שני גשרים מקבילים באורך של כ-900 מטר, שיתנשאו מעל עמק מוצא.

גשר מוצא אמור להתחבר בעתיד לכביש 16, ולהוות כניסה נוספת לדרום הבירה, לעבור ברובו במנהרות ולהגיע ישירות למתחמי התעסוקה והמסחר בעיר. אלא שהיציאה למכרז שתוכננה בחודשים הקרובים תידחה כנראה עקב הקיצוצים שנגרמו בשל מבצע צוק איתן.

במקביל לשדרוג כביש מספר 1, ישודרג גם כביש 443, המשמש כעורק תחבורה נוסף לירושלים. העבודות יכללו הרחבה של צמתים ונתיבים לאורך הכביש, במטרה לשפר את זרימת התנועה, וכן הוספת נתיב שלישי שישמש כנתיב תחבורה עיקרי לתחבורה ציבורית, בכל הצמתים המרומזרים ממחלף בן שמן ועד למחלף מכבים בשני הכיוונים.

כביש 38, בין ירושלים לבית שמש ויישובי הסביבה, יורחב ויהפוך לכביש דו-מסלולי בעל חמישה מחלפים: בדרך בורמה, בחאן שער הגיא, במסילת ציון, בצומת שמשון ובנחם. שדרוג הכביש, שיקצר את זמן הנסיעה מירושלים לבית שמש ולסביבה, יהווה מנוף לפיתוח תכניות מגורים לאלפי יחידות דיור באזור. עלות הכביש: 800 מיליון שקל.

קו הרכבת החשמלי המהיר מתל אביב לירושלים הוא הפרויקט התחבורתי המורכב ביותר שהוקם עד כה בישראל. פרויקט הרכבת שיחבר את בירת ישראל לתל אביב בתוך 28 דקות בלבד, כולל הקמת מסילה כפולה, באורך 56 קילומטרים, העוברת דרך נתב"ג ומודיעין ותגיע עד לכניסה לירושלים, סמוך לבנייני האומה. נסיעת הבכורה מיועדת ל-2017.

פרט לקטע הראשון של הפרויקט, כל תוואי המסילה עובר דרך מנהרות וגשרים. בפרויקט חמש מנהרות שאורכן הכולל הוא כ-22 קילומטרים, וכן עשרה גשרים, באורך כולל של כ-7 קילומטרים. בתוואי הסמוך לירושלים תעבור המסילה כ-80 מטר מתחת לאדמה עד לכניסתה לתחנת "האומה".

נוסעי הרכבת ירדו בתחנת "בנייני האומה" במרכז שישלב את כל אמצעי התחבורה הציבורית: אוטובוסים, רכבת קלה, רכבת מהירה ומוניות.

קו הרכבת הקלה בירושלים, שכבר הפך להצלחה, מוארך בימים אלה עד נווה יעקב בצפון ועד המרכז הרפואי הדסה עין כרם בדרום. כמו כן מוקמות שלוחות לקמפוס הר הצופים ולקמפוס גבעת רם, דרך קריית הממשלה. לאחר ההארכות יגיע אורך הקו הקיים לכ-23 קילומטרים ויסיע כרבע מיליון נוסעים ביום.

כביש הערבה

כביש הערבה (כביש 90) ישודרג מאילת צפונה ויהפוך לכביש דו-נתיבי בעל שני מסלולים לכל כיוון, ובכך תתאפשר נסיעה בטוחה ורציפה לאורך כ-200 קילומטרים.

עבודות הסלילה כוללות הקמת גשרונים מעל כל נחלי הערבה, יישור עקומות וקטעי מסלול חדים, הצבת מעקות בטיחות בין המסלולים לאורך כל הכביש והקמת תחנות ריענון לאורכו. עלות הפרויקט: 1.8 מיליארד שקל.

במסגרת הפרויקט שאמור לתרום תרומה מכרעת להתפתחות יישובי הערבה, יורחב כביש הערבה, בקטע שבין תמנע לאילת לארבעה נתיבים, שניים לכל כיוון. הנסיעה מתמנע לאילת תימשך כ-10 דקות בלבד. בעתיד יחובר שדה התעופה לעיר אילת באמצעות שלוחה של הרכבת המתוכננת לאילת. עלות הפרויקט: 1.7 מיליארד שקל.

אין ספק כי הנסיעה לאילת בשנת 2017 תהיה נוחה ובטוחה יותר, אך גם מי שיבחר להגיע לאילת בדרך האוויר, יוכל לנחות בעוד שלוש שנים בשדה התעופה הבינלאומי החדש רמון שברמת תמנע, הממוקם כ-18 קילומטרים צפונית לאילת. שדה התעופה בתמנע כולל מסלול המראות ונחיתות באורך של יותר משלושה קילומטרים, מגדל פיקוח וטרמינל מרווח שייתן מענה לכשני מיליון נוסעים בשנה, ברמת שירות גבוהה.

רכבת העמק חוזרת

רכבת העמק המיתולוגית שקישרה בתחילת המאה שעברה בין חיפה לדמשק תצא לדרך בעוד כשנתיים. מסילה באורך של 60 קילומטרים תחבר בין חיפה לבית שאן, דרך יוקנעם ועפולה. הרכבת תצא מחיפה ותעבור דרך נשר, העמקים, יוקנעם, עפולה, הגלבוע ובית שאן ובהמשך יופעלו עוד תחנות המתוכננות על התוואי (ראו מסגרת). עם השלמת הפרויקט ייווצר רצף מסילתי לכל רוחבה של המדינה, מגבולה המזרחי ועד לים במערב.

מסילת העמק נסללת גם עבור רכבת מטענים, וחיבורה לנמל חיפה ומרכז הארץ יאפשר לצמצם את תנועת רכבות המשא בקו החוף, להפחית את תנועת המשאיות בכבישים, ובכך גם להקטין את עומסי התנועה ואת מעורבותן של המשאיות בתאונות הדרכים. עלות הפרויקט: 4 מיליארד שקל.

רכבת לגליל

בתוך שנתיים תגיע בשורת הרכבת גם לגליל עם חנוכת פרויקט קו הרכבת עכו-כרמיאל, שיחבר את מרכז הגליל למרכז הארץ. רכבת עכו-כרמיאל תהיה הרכבת החשמלית הראשונה שתפעל בארץ, ותיצור נגישות מרבית לתושבי מרכז הגליל לגליל המערבי ולמרכז המדינה.

הפרויקט כולל הקמת מסילה כפולה, באורך של 23 קילומטרים, המתפצלת מקו רכבת החוף. תוואי המסילה כולל בין השאר כריית צמד מנהרות, באורך של כ-5 קילומטרים כל אחת, גשרים והטיית נחלים. תוואי המסילה עובר במקביל לתוואי כביש 85 מעכו לכרמיאל. עלות הפרוייקט: 2.8 מיליארד שקל (ראו גם מסגרת).

נתיב לנתיבות

החיבור המסילתי בין באר שבע לאשקלון, המשלים את רשת הרכבות הארצית, הגיע כבר לשדרות, ובדצמבר אמורה גם נתיבות להצטרף אליו. מהקו הפעיל החדש ייהנו בעתיד תושבי שדרות, נתיבות ואופקים, שיוכלו להגיע לתל אביב תוך פחות משעה. עלות הפרויקט: 2 מיליארד שקל (ראו גם מסגרת).

ראה גם

צילום: fotolia

לוחמה בשטח בנוי

מה שהתחיל בהכרזה שנויה במחלוקת על חוק המע"מ, המשיך לתוך מלחמה והעמיק עוד יותר את ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>